Jatkuva väsymys – näin tunnistat syyt ja helpotat oloasi

jatkuva vasymys

Jatkuva väsymys – näin tunnistat syyt ja helpotat oloasi | Kun olet jatkuvasti väsynyt, voi elämä näyttää ja tuntua todella synkältä ja harmaalta. 

Voimakas väsymys, (johon nukkuminenkaan ei auta), voi olla neurologista, lisämunuaisista tai myrkyistä johtuvaa tai joidenkin näiden sekoitusta. 

Tässä artikkelissa avaan tarkemmin näitä syitä ja kerron, kuinka voit helpottaa oloasi ja päästä eroon jatkuvasta väsymyksestä. 

Neurologinen väsymys 

Neurologinen väsymys diagnosoidaan usein krooniseksi väsymysoireyhtymäksi. Terveysalalla tätä sairautta ei vielä ymmärretä eikä sitä voida siksi myöskään parantaa. 

Totuus on, että krooninen väsymysoireyhtymä johtuu EpsteinBarrin viruksen (EBV) neljännestä vaiheesta. 

Kun EBV asettuu kehoon, se vapauttaa 

  • dermatoksiineita – jotka tulehduttaa ihoa 
  • neurotoksiineita – jotka tulehduttaa hermoja 

Jonkin ajan kuluttua hermojärjestelmäsi alkaa hajota neurotoksiinien ylikuormituksesta. Tällöin saatat tuntea neurologista väsymystä tai muita neurologisia oireita riippuen siitä, mihin hermoihin virus on vaikuttanut. 

Neurologinen väsymys on ehkä vielä tällä hetkellä vähän vähemmän tunnettu, kuin lisämunuaisista johtuva väsymys, mutta se lisääntyy hurjaa vauhtia, salakavalasti. 

Länsimainen tai vaihtoehtoinen lääketiede ei ole vielä ymmärtänyt 

  • että mononukleoosi johtuu EBV:n toisesta vaiheesta 
  • verikokeiden epätarkkuutta (ihmisillä saattaa olla mononukleoosi tai EBV vaikka se ei verikokeessa näkyisikään) 
  • että joskus ihmisillä voi olla niin heikko mononukleoosi, että he kokevat vain pelkkää väsymystä tai pientä yskää (tauti jää virallisesti diagnosoimatta) 
  • että lukemattomat terveysongelmat, jotka oikeasti johtuvat EBV:sta, diagnosoidaan väärin, koska oikeita vastauksia ei tiedetä 
  • että mononukleoosin jälkeen saattaa mennä monta vuotta, ennen kuin EBV aktivoituu lepotilasta ja alkaa aiheuttaa mitä moninaisimpia oireita 

Neurologista väsymystä saattaa olla monenlaista, mutta yleisesti se koetaan vielä astetta raskaampana kuin muut väsymykset, ei välttämättä päästä sängystä ylös ollenkaan.  

Se voi myös olla aaltomaista, välillä on parempia hetkiä, välillä huonompia. 

Voimakkaan väsymyksen lisäksi saattaa esiintyä mm. hermosärkyä, kehon osien tunnottomuutta ja kihelmöintiä, ahdistusta, huimausta, fibromyalgiaa, heikentynyttä muistia, kilpirauhasen häiriöitä, astmaa, unettomuutta, sydämentykytyksiä, tinnitusta tai aivosumua. 

jatkuva väsymys

Jos tunnet hyvin lamaannuttavaa väsymystä ja/tai jotain yllä olevista oireista, älä syyttele itseäsi. Et ole itse keksinyt niitä, et ole laiska tai hullu. Kehossasi on ulkopuolinen taudinaiheuttaja 

Miljoonat ihmiset ympäri maailman kärsivät EBV:sta, vaikka eivät sitä tiedäkään. Hyvä uutinen on se, että tämä(kin) virus on mahdollista nujertaa. 

Näin hoidat neurologista väsymystä ja voitat viruksen 

1. Vältä taudinaiheuttajia ruokkivia ruoka-aineita

  • munia 
  • maitotuotteita 
  • gluteenia 
  • soijaa 
  • maissia 
  • rypsiöljyä 

2. Lisää runsaasti hedelmiä, vihanneksia ja yrttejä

3. Vältä myrkyllisiä raskasmetalleja arjessasi ja ala poistamaan jo kehossasi olevia

(Lue lisää Tämä puhdistava smoothie auttaa poistamaan kehostasi myrkylliset raskasmetallit) 

4. Vältä laukaisijoita (kuten natriumglutamaattia, luonnollisia makuaineita, ravintohiivaa, aspartaamia, homeita, torjunta-aineita ja kemikaaleja)

Lisämunuaisista johtuva väsymys  

Lisämunuaiset sijaitsevat munuaistesi yläpuolella. Yleisesti tiedetään, että lisämunuaiset vastaavat terveydelle välttämättömien hormonien, kuten adrenaliinin ja kortisolin tuottamisesta. Vielä ei kuitenkaan tiedetä, että lisämunuaiset tuottavat suurimman osan naisten lisääntymishormoneista (estrogeeni, progesteroni ja testosteroni). Tämä tarkoittaa sitä, että lisämunuaisten terveydellä on suora vaikutus naisen libidoon ja kykyyn tulla raskaaksi. 

Yleisesti ajatellaan, että uupuneet lisämunuaiset lakkaavat tuottamasta tarpeeksi hormoneja. 

Tämä on väärinkäsitys. 

Lisämunuaisten toiminta vaihtelee stressin, ympäristötekijöiden ja kehossa olevien häiriötekijöiden mukaan. Tämän vaihtelun takia hormonien tuotanto saattaa heilahtaa liikaa tai liian vähän ja tämä vaihteleva toiminta kertoo aidosta lisämunuaisten uupumuksesta. 

Lisämunuaisten aiheuttama väsymys johtuu 

  • Stressistä 
  • Unen puutteesta 
  • Yli 4 tunnin ateriaväleistä 
  • Suurista traumaattisista tapahtumista 
  • Pitkään jatkuneista negatiivisista tunteista kuten huolesta 
  • Alkoholista 

Yleisesti uskotaan myös, että molemmat lisämunuaiset uupuvat samalla nopeudella. 

Tämä ei ole totta. 

Toinen rauhanen on aina heikompi kuin toinen, mikä pidentää paranemista.  

Jos lisämunuaisesi ovat uupuneet, saatat kärsiä mm.  

  • Heikotuksesta 
  • Energian puutteesta 
  • Keskittymisvaikeuksista
  • Asioiden unohtelusta 
  • Vaikeudesta suoriutua aiemmin helpoilta tuntuneista tehtävistä 
  • Jatkuvasta piristeiden himosta (kofeiini, alkoholi, prosessoitu sokeri, rasva) 
  • Käheästä äänestä 
  • Huonosta ruoansulatuksesta 
  • Hiusten ohentumisesta 
  • Masennuksesta
  • Unettomuudesta 

Monet kokevat myös väsymystä pian heräämisen jälkeen tai iltapäivällä. Toiset saattavat olla väsyneitä koko päivän ja piristyvät illalla. 

jatkuva väsymys

Uupuneet lisämunuaiset voivat vaikuttaa myös muihin rauhasiin ja elimiin, kuten haimaan, sydämeen, maksaan, aivoihin ja keskushermostoon.  

Synnytyksen jälkeinen väsymys ja masennus ovat usein seurausta uupuneista lisämunuaisista. Synnytys on hyvin voimallinen, mutta myös hyvin stressaava kokemus sekä mielelle että keholle. Lisämunuaiset siis joutuvat pumppaamaan hurjan paljon adrenaliinia koko ajan. 

Näin voit toipua lisämunuaisten uupumuksesta 

Lisämunuaisten toimintaa on mahdollista eheyttää ja lisämunuaisten uupumuksesta on mahdollista parantua. Näin se onnistuu: 

1. Syö 1-2 tunnin välein kevyitä ja terveellisiä välipaloja

Nykypäivänä on monenlaisia dieettejä, joissa painotetaan pitkiä ruokailuvälejä. Valitettavasti nämä suuntaukset vain pahentavat lisämunuaisiin kohdistuvaa stressiä.  

Kun ruokailuvälit venyvät yli puolentoista tunnin, verensokerimme laskee ja lisämunuaiset pakotetaan pumppaamaan kehoomme syövyttävää adrenaliinia ja kortisolia täyttääkseen verensokerin puutetta.  

Syövyttävän adrenaliinin ja kortisolin negatiivisten vaikutusten vuoksi, lisämunuaiset alkavat rasittua. Tästä seuraa mm. uupumusta, painonnousua, hidastunutta maksan toimintaa. 

Parhaat lisämunuaisten terveyttä tukevat välipalat sisältävät täydellisen yhdistelmän natriumia, kaliumia ja glukoosia. Hyviä vinkkejä täältä. 

2. Vähintään ½ litraa sellerimehua tyhjään vatsaan joka aamu

(Lue lisää Sellerimehu – oikein käytettynä lyömätön parantaja) 

3. Vältä suuria määriä rasvaa (erityisesti eläinproteiineja)

4. Vältä piristeitä (kuten kofeiini)

5. Älä valvo liian myöhään (parantavin uniaika on klo.22-02 välisenä aikana)

6. Vähennä stressihormoneja laukaisevia tekijöitä (kuten ylitekeminen, kauhuelokuvat, kova liikunta)

Myrkyistä johtuva väsymys 

Kun keho on liian kuormittunut myrkyllisistä kemikaaleista ja raskasmetalleista, voi se aiheuttaa voimakasta väsymystä. 

Kehon kuormittuneisuutta voi pienentää luonnollisemmilla valinnoilla, mutta tärkeintä on puhdistaa kehoa jo olemassa olevista myrkyistä. 

MM-opin mukaiset puhdistusohjelmat ovat turvallisia ja tehokkaita. Niiden aikana ei tarvitse nähdä nälkää – niiden aikana saa syödä rajattomasti puhdasta ja puhdistavaa ruokaa. 

(Lue lisää Miksi kehon oikeanlainen puhdistaminen on välttämätöntä terveyden kannalta?) 

Anna aikaa 

Jos susta tuntuu, että oot etsinyt vastauksia jatkuvaan väsymykseesi, uupumukseesi ja vetämättömyyteesi ihan joka paikasta eikä mikään oo auttanut, oot varmasti innoissasi tästä tiedosta. 

Ja saat ollakin! Mieletöntä voimaa on tietää, että parantuminen on mahdollista. 

Anna itsellesi aikaa ja anna muutoksellesi aikaa. Parantuminen ei tapahdu hetkessä, et ole sairastunutkaan hetkessä (vaikka siltä se välillä tuntuukin).  

Kun teet pitkäjänteisesti oikeita asioita ja uskot siihen mitä teet, onnistut varmasti. 

 

-Noora 

 

Haluatko päästä eroon väsymyksestä, mutta et tiedä, mistä lähteä liikkeelle? Käy lataamassa maksuton oppaani 5 ensimmäistä askelta paranemismatkallesi alla olevasta linkistä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *