Parantava anteeksianto – opi päästämään irti ja antamaan anteeksi

parantava anteeksianto

Parantava anteeksianto – opi päästämään irti ja antamaan anteeksi | Anteeksi pyytämistä aletaan opetella jo pienestä pitäen ja se onkin erittäin tärkeä taito! Lapselle selitetään, miksi pyydetään anteeksi, miten pyydetään anteeksi, sanoitetaan ja käydään läpi niitä tunteita, joita anteeksipyytäminen nostattaa jne. 

Yhtä tärkeä on silti anteeksiantamisen taito, jonka äärelle huomattavasti vähemmän pysähdytään – niin vain kuuluu tehdä. 

Harvemmin kuulee aikuisen ja lapsen välisiä keskusteluja siitä, miksi annetaan anteeksi, miten annetaan anteeksi tai miltä anteeksiantaminen tai anteeksiantamattomuus tuntuu. 

Ehkä me aikuisetkaan ei tiedetä. Ehkä meillekään ei ole sitä opetettu. Ja ehkä juuri siksi me ollaan niin jumissa, eikä pystytä parantumaan. 

Samalla tavalla kuin parantuminen vaatii puhdistavaa ravintoa, parantuminen vaatii myös puhdistavaa energiaa ja juuri sitä anteeksiantaminen on. 

(Lue lisää Ruokavalio, jonka avulla voit parantua)

Parantava anteeksianto 

On täysin eri asia sanoa antavansa anteeksi kuin oikeasti antaa anteeksi.  

Kun joku on loukannut sinua ja olet sanonut antavasi anteeksi, et välttämättä todellisuudessa ole antanut anteeksi. Jos huomaat palaavasi mielessäsi tapahtuneeseen yhä uudelleen ja uudelleen, jos kannat kaunaa tai toivot kostoa, et ole oikeasti antanut anteeksi. 

“Anteeksi antaminen tarkoittaa sitä, että luovut toivosta menneisyytesi muuttamisen suhteen.” 

Anteeksi antaminen ei silti tarkoita, että sinun pitäisi hyväksyä se mitä toinen teki tai mitä tapahtui. Oikeastaan anteeksi antaminen ei ole edes toiselle, anteeksi antaminen on sinulle itsellesi 

Kun annat anteeksi ja päästät irti katkeruudesta, voit vapautua.

Vapautuminen on auttaa parantumaan.

Vapautuminen ei ole helppoa etkä voi vain päättää vapautua. Vapautumista pitää harjoitella.

Seuraavaksi jaan muutamia keinoja, joiden avulla voit oppia päästämään irti, kun katkeruus yrittää ottaa vallan. 

parantava anteeksianto

Opi päästämään irti ja antamaan anteeksi 

1. Löydä myötätunto 

Myötätunnon löytäminen loukkaajaa kohtaan saattaa aluksi tuntua hyvinkin tuskalliselta, jopa mahdottomalta. Kuinka voisit tuntea myötätuntoa ihmistä kohtaan, joka on loukannut sinua? 

Ensinnäkin on tärkeä muistaa, että ihmiset käyttäytyvät huonosti tuntiessaan kipua tai hämmennystä. Jo tämän muistaminen saattaa lisätä sinun ymmärrystäsi loukkaajaasi kohtaan, hän elää kärsimyksestä ja pelosta käsin. 

Ymmärrystäsi saattaa lisätä entisestään se, kun kuvittelet loukkaajasi pienenä lapsena. Kuvittelemalla sinua loukanneen henkilön pienenä lapsena, joka on kokenut omassa elämässään vaikeita asioita, joiden käsittelyyn hän ei ole saanut apua, voit helpommin löytää myötätunnon häntä kohtaan ja päästää irti. 

2. Poista loukkaaja tapahtuneesta 

Kun näet, että joku heittää kiven ikkunastasi sisään, syytät tietysti sitä, joka sen heitti. Mutta ketä syytät tilanteessa, jossa kivi lentää ikkunastasi ilman, että tiedät, kuka sen heitti? Et voi syyttää ketään, sinun pitää käsitellä tilanne itsesi kanssa. 

Voit miettiä, miksi näin tapahtui. Oliko sinulla osuutta asiaan? Miksi vedit puoleesi tällaisen tilanteen? Miten voit kasvaa ja oppia tästä? 

Muista, että voit aina valita kärsimyksen tai sitten voit valita mukavamman reaktion. Poistamalla loukkaajan tapahtuneesta, voit oppia ja kasvaa ja kääntää ärsyttävät tilanteet ja ihmiset eduksesi. 

 3. Valitse onnellisuus oikeassa olemisen sijaan 

Monesti asiat ovat hyvin yksinkertaisia: oletko mieluummin onnellinen vai oikeassa? 

Joku on saattanut tehdä asiat eri tavalla, kuin mitä olisit itse tiennyt tehtävän oikein, mutta jos se joku ei näe asioita samalla tavalla kuin sinä, on turha jäädä taistelemaan ja vatvomaan asiaa päiväkausiksi. 

Mieti, mitä sun tulee tehdä tai olla tekemättä, ajatella tai olla ajattelematta juuri nyt, jotta voisit olla onnellinen? 

Jos onnellisuutesi vaatii tämän tapahtuman unohtamista, unohda se. Anna loukkaajan pitää mielipiteensä ja luulla olevansa oikeassa. 

4. Vedä itkupotkuhuutoraivarit 

Vetäydy omiin oloihisi ja huuda tyynyyn niin lujaa kuin lähtee. Anna kaiken tulla ulos, kunnes tunnet olosi kevyemmäksi. 

5. Muista, että pian unohdat koko jutun 

Vaikka juuri tapahtunut ikävä asia tuntuu maailman suurimmalta, ei kiukku kestä loputtomiin. 

Mieti vaikka pari vuotta sitten tapahtunutta ikävää tapahtumaa, vieläkö se nostattaa voimakkaita tunteita? 

Todennäköisesti et edes muista mitään ikävää tapahtumaa parin vuoden takaa, mutta vaikka muistaisitkin, ei se todennäköisesti nostata enää voimakkaita tunteita.  

Miksi siis kantaa kiukkua mukana nyt, jos kuitenkin jossain vaiheessa se laantuu? Päästä irti saman tien ja nauti elämästäsi.

parantava anteeksianto

Muista myös rakastaa itseäsi, olla armollinen itsellesi ja antaa anteeksi itsellesi, olet täydellinen juuri tuollaisena kuin olet.

 

-Noora

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *