7 ruoka-ainetta, mitkä tukevat ruoansulatusta

ruoan sulatus

7 ruoka-ainetta, mitkä tukevat ruoansulatusta | Ruoansulatusvaivat on tänä päivänä todella yleisiä: on vatsan turpoamista, röyhtäilyä, närästystä, ähkyn tunnetta ja pahoinvointia. Nämä ruoansulatusvaivat vaikuttaa toki myös suolistoon eli mm. ummetus ja ripuli kertoo, että se ruoansulatus ei ole kunnossa. 

Ruoansulatushaasteet voi heijastua myös moneen muuhun kehon oireeseen tai sairauteen ja ihan yleiseen jaksamiseen ja hyvinvointiin. Jos ruoansulatukseen kuluu ihan tuhottomasti energiaa, ei energiaa jää kehon muihin tärkeisiin toimintoihin, eli ne muut kehon toiminnot heikkenee. 

Yleensä näihin ongelmiin kaupataan kaikenlaisia pika-apuja ja erilaisia ruoansulatusentsyymejä löytyy vaikka kuinka ja paljon. 

Eikä siinä, entsyymejä me tarvitaan, jotta se ruoansulatus voi toimia, mutta tässä mennään niin helposti harhaan, kun unohdetaan se, että mitkään teollisesti valmistetut jauheet tai pillerit ei tue ruoansulatusta yhtä hyvin kuin aito ruoka. 

Eli parhaiten me saadaan tuettua sitä ruoansulatusta aidoilla ruoilla ja niiden aitojen ruokien sisältämillä ravinteilla ja entsyymeillä ja siksi tässä artikkelissa jaan 7 ruoka-ainetta, mitkä tekee erityisen hyvää ruoansulatukselle ja nimenomaan tukee sitä ruoansulatusta. 

Katso videoa täältä>>>>

7 ruoka-ainetta, mitkä tukevat ruoansulatusta 

Haluan vielä muistuttaa, että kyse on aina kokonaisuudesta. 

Mitkään ruoansulatusongelmat tuskin poistuu vaan sillä, että lisätään nyt jotain näistä yksittäisistä ruoka-aineista ruokavalioon ja syödään niitä nykyistä normaalia enemmän. 

Mutta koska jostain se on lähdettävä liikkeelle, haluan nostaa nyt nämä seuraavat ruoka-aineet esille. 

1.Selleri 

Selleristä oon puhunut paljon ja nimenomaan sellerimehusta ja sen hyödyistä. 

[Lue lisää Sellerimehu – oikein käytettynä lyömätön parantaja] 

Selleri vauhdittaa tehokkaasti ruoansulatusta, koska se edistää ruoansulatusnesteiden tuotantoa vatsassa. 

Selleri on loistava apu mm. ummetuksesta kärsiville ja nimenomaan sellerimehu on loistava apu ummetuksesta kärsiville, eli kun sitä juo aamulla tyhjään vatsaan sen puoli litraa, niin se laittaa yleensä vatsan toimimaan hyvin.  

Jos et ole aiemmin juonut sellerimehua niin ei kannata aloittaa tuolla määrällä, vaan pikkuhiljaa totuttaa kehoa siihen. 

Monilla asiakkaillani ja seuraajillani ummetus on helpottanut jo paljon pienemmilläkin määrillä, eli monilla lähtee vatsa toimimaan kun aamun aloittaa ihan vaan 1-2 dl sellerimehua. 

2.Ananas 

Tuore ananas sisältää bromelaiinia, mikä edistää ruoansulatuksen toimintaa. 

Bromelaiini on siis entsyymi, mikä auttaa pilkkomaan vaikeasti sulavia proteiineja aminohapoiksi, jolloin ne on helpommin kehon imeytettävissä. Varsinkin jos kärsit jostain suolistovaivoista, kannattaa ananas ehdottomasti lisätä ruokavalioon. 

Bromelaiinia myydään tietysti myös sellaisenaan entsyymivalmisteena, mutta muista, ettei se ole luonnollisessa muodossa eikä siis koskaan vedä vertoja tuoreesta ananaksesta saatavalle bromelaiinille. Näissä entsyymivalmisteissa on lisäksi aina monenlaisia lisä- ja säilöntäaineita. 

3.Kiivi 

Myös kiivi sisältää runsaasti tehokkaita entsyymejä ja yksi niistä on tällainen aktinidiini-niminen entsyymi. Ja tää aktinidiini-entsyymi toimii vähän samalla tavalla kuin tuo ananaksen sisältämä bromelaiini eli se helpottaa proteiinien prosessointia. 

Kiivissä on myös runsaasti kuitua, ja sen takia se on erityisen hyvä apua ilmavaivoista ja ummetuksesta kärsiville 

ruoan sulatus

4.Omena 

Omena sisältää paljon kuituja ja mm. pektiiniä, eli liukenevaa kuitua, joka tehostaa ruoansulatusta, ehkäisee ruoan mätänemistä suolistossa ja ehkäisee ummetusta. 

Omenat kannattaa ehdottomasti syödä aina kuorineen, ja silloin tietysti kannattaa suosia luomua.  

Ja jälleen haluan painottaa, että omenassa se pektiini on luonnollisessa muodossa ja kaiken muun siinä omenassa olevan kanssa eli kaikkea on oikeassa suhteessa. 

Älä sekoita luonnollista pektiiniä esim. omenan puristusjätteestä valmistettuun pektiiniin. 

5.Inkivääri 

Inkivääri sisältää lukuisia bioaktiivisia yhdisteitä, joista osa vaikuttaa nimenomaan ruoansulatuksen toimivuuteen.  

Inkivääri poistaa nestettä kehosta ja vähentää turvotusta ja suolistossa olevaa kaasua. 

Tuore inkiväärihän on tosi voimakas enkä voinut itse edes ajatella syöväni tuoretta inkivääriä silloin, kun mua närästi jatkuvasti.  

Mutta tällaisessa tapauksessa inkivääriä ei kannata ehkä suoraan sellaisenaan syödäkään, vaan hauduttaa sitä vedessä.  

Eli muutaman sentin palan tuoretta inkivääriä raastaa noin puoleen litraan vettä ja hauduttaa sitä siinä n.15-30min. ja sen jälkeen siivilöi inkiväärin pois ja voila – lasillinen tuoretta, ruoansulatusta tukevaa inkiväärivettä on valmis.  

Inkivääriä voi myös hauduttaa kuumassa vedessä, mutta silloin siitä tuhoutuu aina jonkin verran hyviä ominaisuuksia. 

6.Mango 

Mango sisältää ruoansulatusentsyymejä, jotka sekä auttavat ruokien imeytymistä että edistävät suoliston toimintaa. 

Mangot on myös hyvin prebioottista ruokaa, eli ne ruokkii suoliston hyviä bakteereja, mikä auttaa kokonaisuudessaan sitä ruoansulatusta toimimaan paremmin. 

Prebiootteja saa myös purkista, mutta jälleen kerran, ne ei oo luonnollisessa muododssa. Lisäksi ne on todella yksipuolisia, eli ne ei pysty takaamaan monipuolista ja bakteereille hyödyllistä kasvualustaa. 

Prebioottejahan saa myös monista muista kasvikunnan tuotteista ja monipuolisuus on tässäkin tärkeä. 

7.Papaija 

Paipaija sisältää entsyymiä nimeltä papaiini, mikä auttaa tehokkaasti eläinproteiinin sulamista. Papaija hoitaa ruoansulatuskanavaa myös muuten ja auttaa mm. ilmavaivoihin. 

En kuitenkaan missään nimessä suosittele syömään näitä perus markettien pieniä papaijoita, joita on tarjolla ympäri vuoden, koska ne ovat geenimuunneltuja.  

Nauti siis aina isompia papaijoita, joita saa Suomessa keväisin. 

ruoan sulatus Jos sä haluat oppia lisää siitä, kuinka saat tuettua ruoansulatustasi, käy lataamassa mun maksuton opas 5 askelta puhtaampaan ja vahvempaan kehoon täältä>>>>

 

-Noora

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.