Terve raskaus

terve raskaus

Terve raskaus | Tämä aihe herättää voimakkaita tunteita ja mielipiteitä – lähtökohtaisesti kaikki tietenkin toivovat, että raskaus menee hyvin ja että sikiö voi hyvin. 

Mutta voiko siihen itse vaikuttaa? 

Hyvin pitkälti voi. Kaikki lähtee taas jälleen kerran ravinnosta ja kehon puhtaudesta. 

Nyt kerron sulle mitä kannattaa ottaa huomioon ennen raskautumista ja raskauden aikana.  

Terve raskaus 

Ennen raskautta 

Miljoonat naiset ympäri maailman kärsivät erilaisista lisääntymisjärjestelmän ongelmista, mitkä saattavat aiheuttaa pahimmissa tapauksissa lapsettomuutta. 

[Lue lisää Naisten hormonaaliset ongelmat – mistä ne oikeasti johtuvat] 

Monet parit kärsivät kuitenkin myös “selittämättömästä lapsettomuudesta”. Tällaisissa tapauksissa lääketiede ei löydä mitään selvää ongelmaa tai estettä raskautumisille – raskautuminen ei vain ole tapahtunut. 

Usein taustalla on Epstein Barr virus (EBV), joka on ollut kehossa jo jonkin aikaa. Viruksen olemassa oloa ei siis pysty testaamaan verikokeella, koska virus ei ole aktiivinen verenkierrossa – vaan elimessä. EBV elää siis maksassa, pernassa tai jossain muussa elimessä, eikä testiä tämän havaitsemiseksi ole vielä keksitty. 

Kun viruskuormaa on saatu puhdistettua kehosta, on raskautuminen onnistunut monissa tapauskissa. 

Myös ajattelulla on suuri vaikutus raskaaksi tulemiseen. Kun ensin on monta vuotta haluttu estää raskaus ja ajateltu “en halua tulla raskaaksi”, lisääntymisjärjestelmä on ohjelmoitu toimimaan ikään kuin aliteholla. Kun sitten yhtäkkiä halutaankin tulla raskaaksi, ei lisääntymisjärjestelmä olekaan siihen heti valmis, vaan vaatii aikaa palautuakseen. 

Raskauden aikana 

Mitä kannattaa välttää? 

Me kaikki tiedetään, että raskaana ollessa on hyvä välttää mm. alkoholia ja tupakkaa, mutta mitä muuta? 

  • Torjunta-aineet 

Jos olet raskaana tai edes yrität tulla raskaaksi, suosi luomuruokaa niin paljon kuin mahdollista. Ohutkuoriset perunat, kurkut, omenat ja sellerit kannattaa ainakin ostaa luomuna, mutta jos et pysty ostamaan luomua, suosi kasviksia, joissa on paksu kuori – banaanit, melonit, mangot ja avokadot. 

Meillä Suomessa on siitä hyvä tilanne, että torjunta-aineita käytetään hyvin vähän. Monet suomalaiset kasvikset saisivat luomuleiman useissa Euroopan maissa. 

Torjunta-aineita ruiskutellaan kuitenkin myös muualla – julkisilla paikoilla, puistoissa, golf-kentillä ja jopa kotona. Juuri nämä rikkakasvien ja sienitautien torjunta-aineet ovat erittäin haitallisia meille kaikille, mutta varsinkaan vauvan kehitykselle ne eivät ole hyväksi. 

  • Suklaa 

 Suklaa, myös terveellinen raakasuklaa, on stimulantti ja täynnä alkaloideja, jotka ovat myrkyllisiä sikiölle. Raskauden aikana ja jo suunniteltaessa raskautta, kaikista suklaan muodoista kannattaa pysyä erossa.  

terve raskaus

Mitä kannattaa syödä? 

Parasta raskauden aikana on tietysti syödä aitoa ja puhdasta ruokaa. Näin varmistat, että sikiö saa kaikki tarvitsemansa tärkeät vitamiinit, mineraalit, hivenaineet, antioksidantit ja elintärkeän glukoosin jo vatsassa.  

Myös parasta rintamaitoa kehittyy, kun syödään puhtaasti ja puhdistavasti. Rintamaitohan on enimmäkseen sokeria – siinä on keskimäärin vain n.1-1,5% proteiinia. Rintamaito on siis erittäin vähärasvaista ja sisältää paljon hiilihydraatteja. 

Miksi? 

Koska vauva tarvitsee kehittyäkseen ja kasvaakseen nimenomaan sokeria. Mm. vauvan aivot tarvitsevat paljon glukoosia kehittyäkseen kunnolla. 

Sekä raskauden että imetyksen aikana kannattaa siis syödä hyviä hiilihydraatteja. Keskity perunoihin, bataatteihin ja hedelmiin. 

Huom! 

Sua on saatettu pelotella liiallisen sokerin syömisen aiheuttamasta raskausajandiabeteksesta, mutta muista, että diabetes ei koskaan synny syömällä puhdasta ja puhdistavaa ruokaa. Raskausajandiabetes, kuten myös tavallinen kakkostyypin diabetes, johtuvat liian rasvan ja sokerin yhdistämisestä. Kun syödään jatkuvasti rasvaa yhdessä sokerin kanssa, ei sokeri pääse sinne, minne pitäisi – solun sisään – vaan se jää verenkiertoon nostamaan verensokeria. 

Vältä siis perunoiden syömistä yhdessä voin tai juuston kanssa ja pullien ja jäätelöiden syömistä, joissa on sekä huonoa rasvaa että sokeria. 

Lisäravinteet 

Yleensä raskaana olevia kannustetaan syömään lisäravinteita raskausaikana, näitä monivitamiineja popsin itsekin joka raskaudessa.  

Suurin osa kaupoissa myytävistä ei ole kovin korkealaatuisia tai tehokkaita ja siksi parempi monivitamiini onkin laadukas spirulina tai ohranorasmehujauhe. Näitäkin tärkeämpää on silti keskittyä aitoon ja puhtaaseen ravintoon. 

 

-Noora 

 

P.S.Ootko sä valmis aloittamaan kehosi eheyttämisen? Kokosin sulle maksuttoman oppaan 5 askelta puhtaampaan ja vahvempaan kehoon, jonka voit ladata täältä>>>> 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.